FORUM

Odgovori na: Volkswagen zgodovina, obletnice, jubileji…


Forum Forum Splošno Splošna debata Volkswagen zgodovina, obletnice, jubileji… Odgovori na: Volkswagen zgodovina, obletnice, jubileji…

#4935
bundr
bundr


administrator foruma
Vozim: Passat 3BG
Pridružen/a: 19/12/2013
Lokacija: Gorenjska
1709 sporočil

Šestdeset let nemške kupe legende

Volkswagen Karmann Ghia (Typ 14)

V lanski jeseni (2013) je minilo 60 let od prve, takrat še neuradne predstavitve avtomobila, ki je poskrbel za precej višji ugled znamke Volkswagen, ker je to bil njihov prvi serijski model, ki je po zaslugi svoje elegantne podobe privabljal tudi bolj premožne kupce.

Šestdeset let nemške kupe legende

Za nastanek tega elegantnega nemško-italijanskega kupeja je zaslužen predvsem Wilhelm Karmann, tedanji lastnik leta 1901 ustanovljene karoserijske delavnice iz nemškega Osnabrücka, ki je na začetku petdesetih let prejšnjega stoletja opazil nenavaden družbeni fenomen. Za njegov nastanek so poskrbeli ameriški vojaki, ker so na starem kontinentu na veliko kupovali majhne in okretne evropske športne avtomobile, ki so po navadi končali v ZDA, skupaj z njihovimi lastniki. Karmann je v tem videl dobro priložnost za posel, zato se je že leta 1951 sestal z enim izmed vodilnih (dr. Karl Feuereisen, bivši vodja športnega oddelka pri znamki Auto Union, tedanji vodja prodaje in glavni svetovalec zelo konzervativno in restriktivno usmerjenega generalnega direktorja (Heinrich Nordhoff)) pri znamki Volkswagen, ki je sicer razumel njegove želje, vendar ga Karmann ni mogel pregovoriti k sodelovanju, ker so bili v Wolfsburgu takrat prepričani, da bi bil športni roadster na ‘hroščevi’ osnovi enostavno predrag za proizvodnjo.

Za nadaljnji razplet dogodkov je poskrbelo šele srečanje med Karmannom in tedanjim novim lastnikom (Luigi Segre) torinske oblikovalske hiše Carozzeria Ghia, ki se je odvilo spomladi leta 1953 v ozračju tedanjega avtomobilskega salona v Ženevi. Takrat je Karmann Italijanu predstavil idejo o športnem avtomobilu na ‘hroščevi’ osnovi, vendar mu Segre takrat ni dal nobenega zagotovila, da bo idejo o oblikovanju avtomobila tudi dejanski izpeljal. V jeseni leta 1953 se je Karmann odpravljal na pariški avtomobilski salon, vendar ga je pred tem presenetil telefonski klic iz Torina, ki mu je naročil, naj se v Parizu oglasi v predmestju Neuilly, kjer je stal prodajni salon podjetja Ladouches, tedanjega uradnega uvoznika za vozila znamk Volkswagen in Chrysler, ker imajo zanj tam pripravljeno presenečenje.

Čeprav je Karmann ob prihodu v Pariz domneval, da ga bo Italijan razveselil samo s kakšno skico, ga je tam pričakal nevozni prototip brez vgrajenega motorja v merilu 1:1, ki je Nemca popolnoma osupnil, ker je bil Karmann navdušen nad štirikolesnim izdelkom oblikovalske hiše Ghia. Prototip so takrat vrnili v Torino, kjer so izvedli nekaj manjših oblikovnih popravkov, kmalu zatem so ga odpeljali v Osnabrück, kjer so ga na skrivaj predstavili prej omenjenemu Nemcu (dr. Karl Feuereisen), ki ni mogel skrivati navdušenja. Zato je Feuereisen v novembru leta 1953 poskrbel, da se je z novim prototipom srečal tudi Heinrich Nordhoff, ki je bil nad vozilom zelo navdušen, vendar je zadevo komentiral v znanem stilu: „Wunderschön, aber natürlich viel zu teuer“, čeprav v Wolfsburgu tedaj sploh še niso vedeli kakšna bo prodajna cena novega Volkswagnovega športnika.

Kmalu zatem je projekt Karmann Ghia dobil zeleno luč, zato so imeli Nemci v oktobru leta 1954 že razvito serijsko različico, ki so jo iz praktičnih razlogov predstavili šele naslednje leto na tedanjem avtomobilskem salonu v Frankfurtu, ko so trgovci že lahko začeli naročati novi kupe. Zanj so takrat odšteli točno 7.500 nemških mark. Za ta denar je kupec prejel avtomobil, ki verno uteleša prvo pravilo kupe igre, ki pravi, da mora kupe vedno dajati vtis hitrega avtomobila, čeprav ni nujno, da je tudi resnično hiter. Drug, zelo pomemben razlog za uvrstitev med prave kupeje leži v njegovi obliki, ker ima Karmann Ghia povsem drugačno zunanjo podobo kot limuzinski donator tehnološke osnove (hrošč), povsem drugače oblikovano armaturno ploščo in drugačno (ne samo dimenzijsko) notranjost potniške kabine.

Čeprav je bil prvotni Typ 14 za današnje pojme slabotno motoriziran (1192 ccm³ – 30 KM) si je hitro pridobil veliko oboževalcev, tudi po zaslugi še bolj prestižne kabrioletske različice, ki je od leta 1957 navduševala predvsem prebivalce ZDA. Poleg tega je imel Karmann Ghia (dolžina: 4140 mm, širina: 1634 mm, višina: 1330 mm, masa avtomobila: 870 kg) izboljšano prednjo premo ter izboljšano aerodinamiko, zato ga je bilo lažje peljati, poleg tega je bil tudi nekoliko hitrejši od originala, ker je nekoliko lažji od ‘hrošča’. Kasnejše različice Karmannovega kupeja in kabrioleta so premogle 1,6-litrski bokser motor iz ‘hrošča’ 1302 S, ki je lahko mobiliziral 50 ‘bencinskih konj’ pri 4000 vrtljajih v minuti. Tako motoriziran kupe je lahko dosegel največjo hitrost 135 km/h in zaključil pospeševanje od 0-100 km/h v dvaindvajsetih sekundah. Prej omenjeni 1302 S je lahko dosegel največjo hitrost 131 km/h, edino pospeševal je nekoliko bolje (0 do 100 km/h: 19,7 sekunde).

Od leta 1957 do konca leta 1974 so Nemci v Osnabrücku izdelali točno 362.601 kupejev ter 80.881 kabrioletov z legendarno oznako Karmann Ghia, za katero je nemški kupec leta 1971 odštel najmanj 8.690 nemških mark. Če si je omislil kabrioleta je bila zadeva še nekoliko dražja (9.590 nemških mark). Za podobno vsoto denarja si je Nemec takrat lahko omislil ford capri ali opel manto, za malenkost več denarja pa tudi limuzinski audi 100 (10.320 nemških mark) s samo enim parom bočnih vrat ali pa podobno izveden BMW 1602 (10.250 nemških mark).

vir: Volan – http://www.volan.si/novosti/novice/2740-volkswagen-karmann-ghia–typ-14-/

It’s not just a car, it’s the Volkswagen feeling!